III Concurs «Enginyeria en l'edificació: Construint amb enginy»
Inscripcions obertes fins el dia 20 de febrer de 2023
L'objectiu del concurs «Enginyeria a l'edificació: Construir amb enginy» és promoure la cultura científica, de la tecnologia i de la innovació, entre els alumnes d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior, amb l’objectiu de despertar vocacions entre els escolars.
Aquest concurs proposa el desenvolupament d'un projecte que relaciona l'enginyeria en l'edificació amb la sostenibilitat; tracta de fomentar la sensibilitat i el respecte pel medi ambient, i descobrir, aprendre i valorar la contribució de la ciència i la tecnologia, així com comprendre els elements i els procediments fonamentals de la investigació i dels mètodes científics.
La posada en valor dels projectes desenvolupats és una instància més d’aprenentatge i no representa un judici crític sobre el coneixement dels alumnes o la tasca dels equips docents.
Objectius específics
- Descobrir els elements essencials que relacionen la construcció d’edificis amb els Objectius de desenvolupament sostenible (ODS).
- Introduir l'alumnat d'ESO, batxillerat i de cicles formatius de grau mitjà i superior, al món de l'enginyeria i la construcció d'edificis.
- Fomentar el treball en equip.
- Entrenar la comunicació oral i escrita de les persones participants exposant els seus treballs en l'àmbit universitari.
Formulació del problema que s’ha de resoldre
Per al desenvolupament pràctic del concurs, i com a element unificador dels treballs, es farà servir, com a base, el projecte i la documentació que s'acompanya a l'annex. Es tracta d'un habitatge unifamiliar dissenyat per Vanesa Ezquerra, amb el concepte de Passivhaus, amb què es pretén edificar un habitatge de construcció sostenible i màxima eficiència energètica.
L'edificació es desenvolupa en dues plantes de diferent ocupació, amb el programa de necessitats següent:
- La zona de dia ocupa la planta baixa, formalitzada al voltant d'un espai diàfan dedicat a sala menjador cuina, on cada ús se significa a través de la distribució. Després d’un gran finestral, aquest espai s’estén en una terrassa exterior coberta per la planta superior. Un mòdul de serveis, compost de rebost i estenedor, se situa al costat de la cuina. A més, aquesta planta disposa d’un despatx, situat al costat del nucli d'ingrés rebedor, i un garatge adossat per a dos vehicles, amb lavabo propi, que també dona servei a aquest nivell.
- La zona de nit se situa a la planta alta i s'hi accedeix per una escala d'anada i de tornada, situada al costat de l'ingrés. Consta d’un dormitori principal, situat a la façana a via pública, amb vestidor i lavabo incorporat, i dos dormitoris secundaris que comparteixen lavabo i una galeria solàrium a la façana sud. Una gran zona amb terrasses cobreix el garatge i part de la planta baixa, i serveix d’expansió en aquest nivell. La coberta superior, també plana, és inaccessible.
La parcel·la on s'ubica l'habitatge a la documentació gràfica que s'hi adjunta, no suposa un condicionant. L’emplaçament dins la parcel·la que es decideixi i l'orientació de l'habitatge els han de definir justificadament cada equip de treball.
Per poder identificar els aspectes millorables o les deficiències es recomana obtenir, a criteri dels coordinadors/tutors del centre, dades relacionades amb:
- La localització i l’emplaçament de l’edifici. L'edifici es localitzarà a l'entorn de la localitat on resideixi l'equip de treball. No és el mateix una construcció de muntanya que una construcció a la plana, a l'altiplà, a la conca dels rius principals, que una construcció costanera. Això ofereix més bon coneixement de la natura: relleu de la regió, vegetació, de les condicions climàtiques que influeixen de manera important en la demanda energètica de l'edifici i de la tipologia més usual dels edificis: formes constructives, materials que s’hi fan servir, fonts de subministrament d’energia.
- Influència del clima del lloc a la demanda energètica de l'edifici. Conèixer el clima d'una regió o localitat és una de les premisses a l'hora de proposar solucions. Des del termini diari, contrastant el ventall tèrmic entre la temperatura màxima i mínima, a la resta de variacions que tenen a veure amb les estacions de l'any, donant solució als extrems: hivern i estiu, i la resta de condicions climàtiques: pluviometria, insolació, radiació, vent, humitat…
- El material de construcció i el seu impacte ambiental. Partim d'una solució constructiva que té molt a veure amb les condicions anteriors: localització i clima, però que respon també a la facilitat i proximitat del material que s’ha d’emprar: pedra, fusta…, en una aposta per la disminució de la petjada de carboni provocada pel transport i la manipulació, però que també doni solució amb el mínim consum d'energia. L'equip ha de proposar solucions constructives per a l'envolupant de l'edifici, ha de cercar material sostenible per reduir les pèrdues energètiques.
- Fusteria exterior. Potser un apartat específic relacionat amb el material que dona solució a l'envoltant seria la fusteria exterior, l'envidrament i la ventilació, així com els sistemes d'enfosquiment.
- Com a extensió dels apartats anteriors, caldria proposar solucions d'aïllament tèrmic i acústic, així com solucions a la climatització i la ventilació de l'edifici. La millora de les condicions d’aïllament d’un edifici pot donar lloc a problemes sobrevinguts relacionats amb la condensació i la manca de ventilació. Les inèrcies tèrmiques requereixen respostes relacionades amb l'orientació i el material, però també amb la ventilació i els cicles diaris i estacionals de l'edifici. L'ús de solucions innovadores i material no habitual, com orgànics, tèxtils, etc., a exteriors és una altra variable que s’han de considerar en les propostes anteriors.
- Ús d’energia renovable en edificació. Triats a l'apartat anterior, sistemes que permetin un estalvi energètic. També es poden proposar sistemes de subministrament que siguin tant autosuficients i econòmics com sigui possible.
- Altres aspectes relacionats amb la construcció sostenible: de lliure elecció per part dels equips de treball.
Propostes d'intervenció: a partir de la recollida de dades i de la identificació de les deficiències detectades, es poden proposar millores a algun/s d'aquests tres aspectes clau:
- Solucions de millora bioclimàtiques de l'habitatge: millora de l'aïllament tèrmic de façanes i/o coberta; ús de material nou per a l'execució de l'envoltant; col·locació de proteccions solars (tendals, voladissos, vegetació, etc.); reubicació d'espais i usos.
- Solucions de millora relacionades amb els sistemes d’instal·lacions: il·luminació, calefacció, refrigeració, consum d’aigua, proposta d’instal·lació de sistemes solars, geotèrmia, aerogeneradors, calderes de biomassa o altres energies renovables.
- Altres aspectes relacionats amb la construcció sostenible, de lliure elecció per part dels grups de treball.
Totes les solucions proposades hauran d'estar justificades raonadament i indicar el tipus de material i/o la solució constructiva triats.
Material i eines de treball
El model de partida en els aspectes de disseny essencials es descarrega a dwg, en PDF i un visualitzador per descarregar un arxiu de sketchUp (i també eines en línia gratuïtes per treballar amb el model de sketchUp), a fi que els equips facin servir els que els permetin resoldre les propostes amb més facilitat i comoditat.
També es proporcionen vídeos explicatius elaborats per a la III edició del Concurs, els quals podran ser útils per a aquesta III edició. Els vídeos es poden visualitzar a través del canal de YouTube de la CODATIE.
Requisits per participar-hi
- Aquest concurs està destinat als alumnes d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior. Els equips estaran constituïts per un mínim de dos participants i un màxim de cinc.
- A més, per entrar a la competició, cada equip haurà d'estar acompanyat almenys per un professor (el de Tecnologia, a ESO i batxillerat, o de projectes o assignatures relacionades, als cicles formatius de grau mitjà i superior, així com professors de qualsevol altra àrea que hi vulgui participar) i el coordinador del projecte, la missió del qual serà guiar l'alumne durant la competició. El tutor, que no serà comptat com a integrant de l'equip, podrà guiar més d'un equip.
Funcionament del concurs i format de lliurament
El concurs està dividit en quatre fases:
Fase 1: Inscripcions a l’Escola Politècnica Superior de la UIB. Del 10 de gener al 20 de febrer
- En aquesta fase, i en l'àmbit de les Illes Balears, es farà la inscripció dels equips al nivell acadèmic que correspongui (ESO, batxillerat i cicle formatiu de grau mitjà o superior) mitjançant el següent formulari.
- Un professor podrà inscriure tants equips com consideri, però es limitarà el lliurament de projectes a dos equips per professor i curs. S’haurà de fer una selecció prèvia d'aquells treballs que consideri més adequats per presentar-los al Concurs.
Fase 2: Realització del projecte. De l'1 de febrer al 31 de març
Aquesta serà la fase en què es desenvoluparà el projecte
- Els equips de treball desenvoluparan lliurement les seves propostes, que hauran d'estar justificades en les solucions que s'hi adoptin: material i sistemes, característiques dels elements triats, viabilitat de la proposta, etc.
Els resultats hauran de presentar-se, com a màxim, el 31 de març de 2022 a les 15 hores (hora d’aquí) en el format següent:
- Realització d'un pòster de mida A1 en format PDF, en el qual es ressenyin els aspectes principals als quals es dona solució i un vídeo explicatiu en format AVI, MP4, MOV o MKV, d’una durada entre 5 i 8 minuts.
- Ambdós fitxers es pujaran a un servei d'allotjament d'arxius multiplataforma al núvol (Dropbox, OneDrive, etc.) o YouTube, i caldrà que l'enllaç sigui accessible per a qualsevol usuari. L'enllaç per poder descarregar-lo s'ha d'enviar a l'adreça electrònica <cap.edificacio@uib.es>.
- A l'assumpte del missatge només haurà de constar: III concurs «Enginyeria en edificació: Construir amb enginy». Al text del missatge, hi hauran de figurar: títol del treball, nom i localitat del centre, noms i cognoms dels integrants de l'equip, així com el del professor que hagi coordinat el projecte i les seves dades de contacte (telèfon i adreça de correu electrònic). S'enviarà el justificant de recepció per correu electrònic.
Els tres millors treballs de cada nivell acadèmic seran seleccionats per passar a la semifinal.
El resultat serà publicat a la web i comunicat a tots els participants per correu electrònic el dia 26 d'abril. També se’ls informarà del dia i l'hora en què s'haurà de fer l'exposició dels projectes, el sistema de videoconferència que es farà servir i /o la possibilitat de fer una exposició presencial a l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de les Illes Balears.
Fase 3: Semifinals - Illes Balears. Del 3 al 5 de maig
- Els treballs seleccionats faran l'exposició del projecte entre el 3 i el 5 de maig, en competició per un lloc a la fase final.
- Per a l'exposició del projecte, els equips podran fer servir una presentació d'ajuda en format PDF, PowerPoint o qualsevol altre format. Es concediran deu minuts per a l'exposició i posteriorment es farà un petit debat, de no més de deu minuts entre el tribunal i l'equip de treball sobre les solucions proposades.
- Els integrants de tots els equips rebran un diploma que acreditarà la seva participació al concurs.
- Passarà a la final un equip de cada un dels nivells acadèmics, que serà el que obtingui més punts segons els criteris de valoració establerts.
- Els equips guanyadors de cada nivell educatiu rebran un premi valorat en 250 euros.
Fase 4: Fase final – àmbit nacional: 12-15 de juny
- Els equips seleccionats per passar a la fase nacional podran millorar els seus treballs fins al dia 30 de maig a les 15 hores (horari d’aquí). Aleshores, hauran de lliurar la versió definitiva del seu pòster i vídeo a l'adreça de correu que els serà comunicada amb l’antelació suficient.
- Posteriorment, hauran d'exposar els seus projectes mitjançant videoconferència davant un tribunal d'abast nacional. Les exposicions es faran entre els dies 12 i 15 de juny.
- El sistema de videoconferència que es farà servir, així com el dia i hora d'exposició dels projectes, serà comunicat als equips finalistes a través de la web i per correu electrònic el dia 6 de juny.
- Per exposar el projecte, els equips podran fer servir una presentació d'ajuda en format PDF, PowerPoint o qualsevol altre format. Es concediran deu minuts per a l'exposició i posteriorment el tribunal i l'equip de treball faran un petit debat, de no més de deu minuts, sobre les solucions proposades.
- El resultat dels equips guanyadors es donarà a conèixer el dia 20 de juny per videoconferència.
- Els premis per als equips guanyadors de cada nivell acadèmic seran:
- ESO
- 1r 1.000 euros
- 2n 500 euros
- 3r 250 euros
- Batxillerat:
- 1r 1.000 euros
- 2n 500 euros
- 3r 250 euros
- CFGS
- 1r 1.000 euros
- 2n 500 euros
- 3r 250 euros
- CFGM:
- 1r 1.000 euros
- 2n 500 euros
- 3r 250 euros
- ESO
Criteris de valoració
- En els treballs es valorarà, en primer lloc, la capacitat de justificació de les solucions adoptades, però també l'exercici de síntesi que l'exposició requereix.
- En l’exposició, els equips podran designar un representant que exposi els treballs realitzats, però es valorarà especialment la participació de tots els membres.
- El 70 per cent de la valoració obtinguda correspondrà a la justificació tècnica de les solucions adoptades i el 30 per cent, a l'exposició i la defensa del treball davant el tribunal.
Consultes
- Dra. Susana Hormigos Jiménez. Escola Politècnica Superior. Universitat de les Illes Balears.
Organitza
- Conferència de Directors d'Arquitectura Tècnica i Enginyeria d'Edificació (CODATIE), amb la col·laboració de l'Escola Politècnica Superior. Universitat de les Illes Balears
Patrocini
- Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Mallorca
- Escola Politècnica Superior. Universitat de les Illes Balears
Enllaços d'interès
- I Concurs «Enginyeria en l'edificació: Construint amb enginy»
- II Concurs «Enginyeria en l'edificació: Construint amb enginy»