Oficina per al Programa d'Orientació i Transició a la Universitat

L’any acadèmic 2003-2004 es va constituir una comissió mixta entre la Conselleria d’Educació i Cultura i la Universitat de les Illes Balears amb l’objectiu de desenvolupar actuacions als centres d’educació secundària per millorar i ampliar la difusió dels ensenyaments que s’ofereixen a la Universitat, potenciar la coherència del sistema educatiu amb el traspàs d’informació entre nivells educatius, especialment entre l’educació secundària i l’ensenyament universitari, i acostar alumnes i docents dels diferents nivells.

En el marc d’aquesta comissió es va dissenyar el Programa d’orientació i transició a la Universitat (inicialment conegut com a POTU i que actualment, des de l’any 2017, és reconegut per l’acrònim PortUIB) per desenvolupar les actuacions que havien de donar a conèixer l’oferta d’estudis universitaris i fomentar els ensenyaments superiors a la nostra comunitat. De llavors ençà, el PortUIB ha anat augmentant les seves tasques i actualment ofereix un ampli ventall d’activitats, materials i recursos.

Perquè la UIB integri la transició i l’orientació a la Universitat com a eix transversal per a cadascuna de les seves polítiques es va crear l’Oficina per al Programa d’Orientació i Transició a la Universitat (acord executiu 14705 del 23 de novembre de 2022). Així mateix, el Programa d’orientació i transició a la Universitat s'integra dins l’oficina; aquesta inclusió permet la conversió del programa indicat en oficina, que n’amplificarà la visibilitat i en permetrà la integració en l’organigrama institucional.

Funcionalment depèn del Vicerectorat d'Estudiants de la UIB, i els seus tècnics són professors de secundària adscrits en comissió de serveis a la Direcció General d’Universitats i dos PTGAS de la UIB. Una professora de la UIB exerceix les funcions de directora de l'oficina.

Estructura i personal

Margarita Payeras Llodrá
Directora
Edifici Gaspar Melchor de Jovellanos. Campus universitari
Tel.: 971 17 26 10
Miquel Amorós Puig 
Coordinador tècnic
Edifici Mateu Orfila. Campus universitari
Tel.: 971 17 24 36
Edifici Mateu Orfila. Campus universitari
Tel.: 971 17 20 27
Edifici Mateu Orfila. Campus universitari
Tel.: 971 17 20 27
 
Edifici Mateu Orfila. Campus universitari
Tel.: 971 17 20 27
Seu d’Eivissa i Formentera. Antic edifici de la Comandància
Seu de Menorca. Can Salort

 Orientació personalitzada

Proves Cangur

 

Objectius del programa

Objectius inicials

  • Identificar serveis, programes i activitats relacionats amb l’orientació, la transició i l’acolliment a la Universitat.
  • Assenyalar les llacunes relatives a algun d’aquests aspectes, per tal d’identificar necessitats en relació amb la informació i l’orientació.
  • Assessorar adequadament els serveis, programes i iniciatives, etc., i col·laborar-hi, i donar-hi suport.
  • I completar-los amb la proposta d’accions noves fins ara no previstes.

Objectius generals actuals

  • Identificar mancances i aspectes millorables en tots els temes relacionats amb la informació, la comunicació, l’orientació i la transició a la Universitat, especialment adreçades als centres d’educació secundària.
  • Dissenyar i realitzar programes i activitats relacionats amb la captació i l’acolliment d’alumnes a la Universitat, i amb la difusió dels estudis universitaris, del coneixement científic, social i cultural, i de la recerca de la UIB.
  • Promoure accions relacionades amb el suport a la informació i a l’orientació útils als estudiants de secundària i al seu professorat (orientadors, tutors, etc.), especialment els que poden facilitar el procés de transició a la Universitat.
  • Millorar la col·laboració secundària-UIB, i la comunicació entre els dos nivells educatius.
  • Valorar i complementar els programes i accions que la UIB desenvolupi o proposi en relació amb aquests objectius, i donar-hi suport.

Característiques del col·lectiu al qual s'adreça

Durant el període inicial de funcionament del PORT-UIB, aquest programa es va adreçar a tres col·lectius diana:

  • Estudiants no universitaris, especialment en les etapes d’ESO, batxillerat i formació professional (requereixen sobretot accions d’informació, motivació i orientació en relació amb la continuïtat dels estudis).
  • Estudiants no universitaris que es troben propers o ja immersos en el procés de transició cap als estudis superiors.
  • Estudiants universitaris i l’àmbit de la mateixa UIB.

En l’actualitat els col·lectius diana serien:

  • Professorat de secundària
  • Professorat universitari
  • Orientadors de secundària
  • Estudiants de secundària obligatòria i de batxillerat
  • Estudiants de cicles formatius de grau superior
  • Mares i pares d’alumnes de secundària
  • Mitjans de comunicació
  • Societat en general (especialment sectors de l’Administració relacionats amb temes de formació i orientació, associacions empresarials amb departaments de formació i orientació laboral, etcètera)

Àrees d'actuació

A aquestes àrees corresponen els següents objectius i camps o àmbits d’actuació principals:

Col·laboració i comunicació secundària-UIB

Objectius específics:

  • Garantir la relació i la comunicació entre el professorat de secundària i la UIB
  • Facilitar la coordinació entre els estudis no universitaris i universitaris

Activitats que corresponen, entre d’altres:

  • Informació a serveis d’orientació (seminari d’orientadors, jornades per a orientadors, informadors, professorat, etc.)
  • Web, bústia electrònica, etc.
  • Conferències, jornades, etcètera

Informació, captació d’alumnes i orientació

Objectius específics:

  • Facilitar la informació i l’orientació de l’alumnat de secundària
  • Difondre els estudis de la UIB
  • Divulgar la UIB i el seu paper com a institució de formació superior i de recerca de qualitat

Activitats que corresponen, entre d’altres:

  • Campus cientificotècnic d’estiu
  • Xerrades en centres de secundària, adreçades a alumnes i famílies
  • Jornades de portes obertes, adreçades a alumnes i famílies.
  • Actuacions adreçades a col·lectius específics: professionals, cicles formatius de grau superior
  • Aules taller demostratives a les distintes facultats i escoles universitàries (exemples: Demolab, Demotec, Arqueodrom)
  • Ciberespai per a estudiants de secundària, bústia de consultes, passeig virtual pel campus, POTUGame, etc.
  • Divulgació de la recerca de la UIB.

Aquestes àrees d’acció inicialment considerades es transformaren, a l’efecte d’operativitat, en àmbits d’agrupament de les activitats en els successius plans d’acció.

Normativa

Transparència