Matemàtiques en colors: descobreix i crea amb Colour Code
En aquest taller explorarem el joc de taula Colour Code des d'una mirada matemàtica. Jugarem diversos nivells per entendre les regles, la lògica i les estratègies del joc, i després dissenyarem nous reptes amb criteris diferents de dificultat i creativitat. Per acabar, compartirem i resoldrem els reptes creats entre tots.
Objectius
- Desenvolupar estratègies de resolució de problemes visuals i espacials.
- Comprendre les restriccions que intervenen en la dificultat d’un repte.
- Utilitzar la creativitat per crear nous nivells de joc.
- Treballar la comunicació matemàtica amb l’explicació i l’argumentació de reptes.
- Gaudir d’un procés de joc i creació compartit i enriquidor.
Destinataris
- Estudiants de 3r a 5è de primària
Dates i horari
- Dia 3 de juliol de 2025, de 10 a 13 hores (no hi ha places disponibles)
- Aula 10 de l'edifici Anselm Turmeda. Campus universitari, Palma
- Dia 4 de juliol de 2025, de 10 a 13 hores (nova data)
- Aula 1A de l'edifici Antoni Maria Alcover, campus universitari
Continguts
- Introducció al joc i a les normes de Colour Code.
- Anàlisi matemàtica de les formes i resolució de reptes del llibre de nivells.
- Identificació d’estratègies de resolució de problemes matemàtics en el joc i de patrons visuals.
- Criteris geomètrics de dificultat en la creació de reptes.
- Disseny i coavaluació de reptes creats pels participants.
Metodologia
- Taller actiu i participatiu on es combina el joc guiat amb la reflexió i la creació.
- Es treballa en parelles i petits grups per fomentar l’experimentació, la verbalització i la coavaluació com a parts essencials del procés d’aprenentatge.
Ponents
- Llucia Rotger Garcia, És llicenciada en Matemàtiques i doctora en Tecnologies de la Informació i Comunicació. Actualment, és professora ajudant doctora al Departament de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de les Illes Balears. És investigadora en didàctica de la matemàtica, amb experiència en activitats de divulgació científica i en l’ús de la modelització i la impressió 3D en l’ensenyament de les matemàtiques.
- Ana Belén Petro Balaguer. És llicenciada i doctora en Matemàtiques. Actualment, és professora titular d’universitat al Departament de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de les Illes Balears. Imparteix docència, entre altres, en el grau d’Infantil, i ha impartit classes en el grau de Primària i en el curs de postgrau Expert Universitari en Matemàtiques de l’Educació Primària. Fa uns anys que dedica una part del seu temps a divulgar les matemàtiques: n’imparteix xerrades i duu a terme activitats per aprendre-les i comprendre-les.
- Juan Miguel Ribera Puchades. És llicenciat i doctor en Matemàtiques. Actualment, és professor ajudant doctor al Departament de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de les Illes Balears. És investigador en didàctica de la matemàtica, amb experiència en activitats de divulgació científica i en l’ús de recursos manipulatius i tecnològics per a l’ensenyament de les matemàtiques
Inscripció
Els alumnes interessats poden emplenar el formulari de preinscripció.
Una vegada admesos, podran formalitzar la matrícula emplenant el formulari en línia, i fer el pagament de 10 euros en concepte de matrícula.
Us recordam que la Universitat pot anul·lar un taller perquè no hi ha el nombre mínim d’alumnes matriculats..
Observacions
- Llengua vehicular: català
- Durada: 3 hores
- Nombre de places: 25