Taller de jocs per aprendre a pensar científicament i críticament
Tipus d'activitat: taller
Breu descripció
Es posa a disposició dels estudiants un conjunt de jocs per jugar a un joc o a més (depenent del temps disponible) com a taller i experiència. Cada joc planteja un repte que ofereix una analogia de la pràctica científica sobre la validació de coneixements mitjançant l'observació de l'evidència i la interpretació mitjançant les destreses del pensament. La resolució del repte emula diversos aspectes epistèmics (cognitius i socials) de la pràctica científica i emfatitza el desenvolupament i l'exercici de les destreses del pensament científic i crític (raonar, discutir, convèncer, col·laborar), necessàries per resoldre el repte i guanyar el joc.
Objectius
El taller de pensament crític té com a objectiu promoure l'alfabetització científica i el pensament científic i crític sobre la pràctica científica a través de jocs cooperatius seriosos. El resultat esperat és l'alfabetització científica, que implica aprenentatges de pràctica científica i adquisició de destreses del pensament científic i crític; a més, les activitats de joc són neutrals respecte al gènere i transmeten una imatge de la ciència més amigable per a les dones, realista, emocionant i motivadora de vocacions científiques. En concret, els estudiants seran capaços de...
Objectius de pensament
- Crear hipòtesis reflexives i detallades sobre la base d'observacions i raonaments.
- Argumentar basant-se en proves sobre la coordinació dades-explicacions pròpia de la ciència.
- Desenvolupar la importància de les conseqüències d’una idea o hipòtesi i de les prediccions.
- Vincular la investigació científica i les qüestions socials i cíviques (convèncer i persuadir raonadament i basant-se en l'evidència).
Objectius pedagògics
- Compartir mútuament continguts i idees i la comprensió dels continguts i les idees.
- Practicar i participar en debats responsables i constructius entre iguals.
- Transferir les destreses de pensament a altres matèries i a la vida personal i social.
- Cooperar en equip entre iguals per abordar els reptes, les idees, els conceptes nous i els erronis.
- Considerar la ciència una alternativa emocionant com a estudi i professió del futur.
Objectius epistèmics
- Desenvolupar destreses de pensament (observar, mesurar, classificar, fer hipòtesis, comprovar, raonar, argumentar amb proves, dissenyar, prendre decisions, resoldre problemes, debatre, competir…).
- Desenvolupar actituds i valors que caracteritzen el pensament científic, com ara curiositat, honradesa, fidelitat a l'evidència, obertura mental, creativitat, persistència, escepticisme, col·laboració, precisió i altres.
- Entendre que la metodologia científica és un procés persistent, continu i, de vegades, cíclic.
- Comprendre que el coneixement científic canvia com a conseqüència de pensar sobre les dades de manera creativa, escèptica i crítica.
Destinataris
- Estudiants de de 5è de primària a batxillerat.
- Nombre màxim d’estudiants: 30.
Dates, horari i lloc
- A petició dels centres educatius i segons disponibilitat dels ponents. (Primer semestre: dimecres i dijous. Segon semestre: dijous i divendres)
- Campus universitari, Palma
Continguts
Els quatre tipus de jocs proposats (trencaclosques, daus, capses negres i cartes) ensenyen a través de les seves activitats, divertides i motivadores, una imatge adequada de la naturalesa de la ciència. La pràctica científica afronta l'estudi del món natural disposant d'una informació limitada i parcial dels objectes; el PCFCR construeix hipòtesis, argumenta i proposa explicacions i teories fal·libles i coherents sobre l'evidència observada i respon al repte amb una solució. Aquest plantejament es correspon amb el disseny de les situacions d’aprenentatge, el desenvolupament competencial del pensament i els sabers bàsics relatius a l'activitat científica proposats a la LOMLOE. Els jocs intenten donar resposta a aquests plantejaments curriculars.
Metodologia
El centre del taller és experiencial: l’estudiant juga a cada joc amb el material i una guia del joc.
Si hi ha prou temps al taller, després de cada joc, els estudiants treballen lectures de casos reals extrets de la història de la ciència que il·lustren l'experiència practicada en cada joc (explicacions, teories, arguments, lleis i dimensió social dels descobriments científics), per relacionar l’experiència de joc i el coneixement científic i aconseguir que els aprenentatges siguin significatius i profunds.
Si hi ha prou temps, abans de jugar, podem demanar als estudiants que responguin a una enquesta i vegin un vídeo d’una científica que divulga el seu treball de recerca en nanotecnologia, el qual fa explícit als estudiants un model de dona científica d'èxit, per desafiar els estereotips de gènere en ciència i estimular la vocació científica de les al·lotes.
Ponents
- Maria Antònia Manassero Mas
- Sílvia Ortiz Bonnín
- Virginia Ferreiro Basurto
- Ángel Vázquez Alonso
Inscripció
- Important. Consultau aquesta informació abans de d'emplenar el formulari.
- Els centres que hi vulguin participar es podran inscriure mitjançant el formulari en línia.
Observacions
- Durada: flexible, des d’1 hora a 4-5 hores.
- Llengua vehicular: català i castellà
- Activitat gratuïta