Motivar els fills i filles per cursar estudis no obligatoris

Una de les qüestions bàsiques per decidir quins estudis posteriors es volen fer és valorar el perfil professional del fill o filla.

El perfil professional es defineix com el potencial personal i professional d’una persona, des dels seus coneixements i competències tècniques fins a les competències personals, els seus interessos professionals i les motivacions envers el treball que fan que aquesta persona sigui la més adequada per fer aquesta feina.

Segons el perfil professional la persona tindrà, en teoria, una ocupació determinada i ajustada al seu perfil professional. L’ocupació és el conjunt de tasques, responsabilitats i funcions que una persona fa al lloc de treball, i requereix coneixements, formació, competències personals i, a vegades, experiència laboral.

Per decidir quins estudis pot seguir un adolescent hem de tenir en compte els punts següents:

  • Hi ha un itinerari formatiu propi per a cada persona.
  • L’itinerari personal pot ser flexible, ja que els interessos de la persona poden canviar.
  • No hi ha un itinerari millor que un altre; el millor itinerari és el que s’ajusta als propis interessos i capacitats.

Les raons més importants per les quals és important seguir estudis postobligatoris són:

  • Hi ha un itinerari formatiu per a cada persona, i aquest està molt relacionat amb la posterior ocupació laboral.
  • L’itinerari formatiu facilita l’accés a unes professions determinades, és important escollir els estudis que interessin a l’estudiant, ja que li permetran treballar en allò que vol.
  • La formació contínua permet una millor qualificació professional.
  • Accedir a titulacions superiors aporta a la persona una millor qualificació professional i li permet ampliar el ventall de sortides professionals.
  • Els aprenentatges són molt importants al llarg de la vida

Material elaborat per Eulàlia Porter, psicopedagoga.