Jugar és necessari. Cronologia, tipus de jocs i beneficis de jugar
Cronologia del fet de jugar
- 3 mesos: accedeix a les juguetes que té a prop (mòbils)
- Dels 3 als 6 mesos: juga amb els seus gestos
- 6 mesos: mostra interès per les juguetes, però només per manipular-les
- 12 mesos: imita moviments de les persones que té al voltant i fa activitats «instrumentals» amb les juguetes: els pega, les sacseja, etc.
- Dels 13 als 24 mesos: imita moviments dels objectes i fa activitats «funcionals» amb les juguetes. Les utilitza per al que serveixen: fer córrer un cotxe, pentinar amb una pinta, etc.
- 24 mesos en endavant: desenvolupa la capacitat de jugar sense juguetes i aplicant imaginació (joc simbòlic o de fantasia), comença a compartir juguetes i fa activitats amb altres companys.
- Dels 3 als 8 anys: el nin identifica les regles morals amb les coses reals, físiques, que passen al seu voltant. És l’etapa del realisme moral: les regles morals existeixen al marge d’ell.
- El concepte de regles compartides apareix als 7 o 8 anys. A partir d’aquesta edat, el nin creu en l’existència de normes basades en forces heterònomes, que no té a l’abast i que estan per sobre d’ell. Progressivament, el nin interioritza les normes i les converteix en autònomes. Les regles deixen de dependre dels adults i el nin crea les seves pròpies com a part de la relació recíproca amb els altres.
Tipus de jocs
- De pràctica sensorial i motora o de moviment i manipulació
- De construcció: modelar, construir, acaramullar peces, etc.
- D'imitació: activitats de l'entorn quotidià
- Simbòlic, de fantasia o dramàtic
- Amb regles: de l’acció de jugar (play) passa al joc (game)
Beneficis de la conducta lúdica
- Jugar és necessari per aprendre
- Ajuda el nin a assimilar la realitat
- Ajuda el nin a acceptar la vida i totes les seves exigències
- És la manera de «pensar» del nin: el pensament interior (mental) és immadur i ha de «representar» el que li passa per assimilar la realitat (Piaget)
- Mitjançant el joc, el nin es va coneixent i aprèn a comprendre els altres
- El joc infantil és l'aprenentatge de la vida futura en comunitat
- El joc és una miniatura del dia de demà amb totes les seves esperances, alegries i frustracions
- A través del joc, el nin descobreix les pròpies possibilitats, limitacions, altruisme i la capacitat que té d'acció individual o en equip
Material elaborat per Lucía Palmer García, psicòloga