Dislèxia en les diferents etapes evolutives. Mesures d?orientació

La dislèxia és un trastorn específic del llenguatge que n’afecta la descodificació i que es caracteritza per:

  • Dificultats per reconèixer algunes lletres de les paraules
  • Lectura lenta i insegura
  • Escriptura amb errors ortogràfics
  • Comprensió lectora escassa

Aquestes dificultats no són causades per una baixa intel·ligència ni per deficiències sensorials significatives.

No pot ser diagnosticada abans dels 8 anys.

A continuació, s’exposen les manifestacions simptomàtiques d’aquest trastorn, complimentant la informació amb l’ajuda de CUADERNOS FAROS: «L’aprenentatge en la infància i l’adolescència».

Manifestacions simptomàtiques

Educació infantil - Primers cursos d'educació primària
  • Els infants amb dislèxia no presenten problemes en l’educació infantil fins que no han d’aprendre les lletres. Aleshores, comencen a aparèixer dificultats en el lletreig i maneig mental dels sons de les paraules (consciència fonològica).
  • Poca agilitat per trobar paraules que comencin o acabin amb la mateixa síl·laba.
  • Dificultats per mantenir l’ordre seqüencial en paraules polisil·làbiques, com per exemple, pel·lícula/peculila, pedalar/peladear
  • Dificultats per utilitzar la denominació de colors, lletres i/o números, a conseqüència d’una evocació lenta de les paraules en el moment en què les necessiten, encara que les tinguin en el repertori lingüístic. No és cap problema de concepte.
  • Dificultats per aprendre el so de les lletres, per associar un so a una lletra.
  • Dificultat en la pronunciació de paraules.
  • Lectura amb molts errors per substitució, omissió i inversió de lletres. Una lectura treballosa, forçada, amb pauses, rectificacions, repeticions, etc.
  • Escriptura amb errors ortogràfics naturals (unió i fragmentació de paraules, inversió, substitució, omissió, addició de lletres i/o síl·labes) i arbitraris (b/v, j/g, h). Escriptura en mirall.
  • Mala lletra i cal·ligrafia pobra.
  • Dificultats per memoritzar seqüències verbals: dies de la setmana, mesos de l’any, etc.
Cicle superior de l'educació primària i educació secundària
  • Lectura lenta, poc automatitzada i que requereix molt d’esforç.
  • Gran dificultat per aplicar les normes ortogràfiques de manera espontània.
  • Expressió escrita deficient, perquè passar del discurs oral a l’escrit requereix unes passes que obliguen a ordenar les idees en frases i aquestes, en paràgrafs.
  • Repercussió en la comprensió lectora, ja que fa un gran esforç en la descodificació del text escrit en detriment de la comprensió. 
  • La dificultat per automatitzar les seqüències verbals en aquesta etapa significa no tenir automatitzades les taules de multiplicar. Això, sumat a una baixa comprensió dels problemes, pot quedar reflectit en un mal rendiment en les assignatures de matemàtiques.
Adolesdència - edat adulta
  • Baixa velocitat lectora. Això no obstant, els casos en què han continuat practicant, poden tenir una lectura precisa i funcional.
  • Poc domini ortogràfic.
  • Rebuig d’estudis o de treballs que requereixen molta lectura o redacció. Eviten pel·lícules de cinema subtitulades, novel·les llargues, etc.

De manera paral·lela a aquestes manifestacions, l’infant amb dislèxia pot presentar:

  • Vergonya per llegir en públic.
  • Falta de temps per acabar les tasques escrites.
  • Resultats acadèmics baixos en fer proves escrites, en comparació amb l’esforç realitzat i els coneixements assolits.
  • Autoestima baixa.

Orientacions

Per als professors, quant a metodologia
  • Seqüenciar les tasques i assegurar-se que l’infant les ha enteses.
  • Donar més temps a l’infant perquè resolgui les tasques.
  • Corregir-li només aquelles faltes ortogràfiques treballades anteriorment.
  • Ajudar l’infant a seleccionar la informació principal.
  • Acompanyar els conceptes amb imatges.
  • Fer-li les adaptacions de programació necessàries.
Per als professors, quant a l'avaluació
  • Puntuar l’ortografia de manera gradual.
  • Fer-li preguntes curtes i concretes.
  • Proposar exàmens en què l’infant hagi de relacionar conceptes entre sí, completar textos, etc.
Per llei, l’infant té dret a:
  • Més temps en els exàmens (fins a 30 minuts).
  • Que no li baixin la puntuació per faltes ortogràfiques.
  • Fer els exàmens oralment.