Competències en la primera infància

És necessari conèixer quines són les competències bàsiques i corresponents a cada etapa educativa per ser capaços de detectar si l’infant segueix un desenvolupament normal o més aviat un desenvolupament patològic amb alteracions.

Amb aquesta intenció, exposarem el contingut sobre el desenvolupament normal de les competències de la persona, emmarcant-lo en els diferents nivells educatius del nostre sistema escolar:

Etapes del desenvolupament
Infància Adolescència
Primera Infància Educació Infantil Educació Primària Educació Secundària
0-3 anys 3-6 anys 6-12 anys 12-18 anys

Primera Infància (0-3 anys)

Nivell motor: la criatura passa, progressivament, de fer moviments reflexos a controlar-los de manera voluntària. Adquireix habilitats motrius pròpies de l’ésser humà, com ara caminar i agafar objectes, entre d’altres.

Nivell cognitiu: d’acord amb Piaget, els assoliments intel·lectuals es desenvolupen a partir de l’activitat sensorial i motora. Els podem agrupar al voltant dels tres aspectes següents

  • Evolució dels esquemes: és un procés que fa la criatura seguint sis fases prioritàries:
    • Esquemes motors reflexos
    • Assimilació dels esquemes
    • Primeres conductes voluntàries
    • Esquemes d’acció interioritzats
    • Representació mental de la seva acció
    • Abandonament del tempteig motor
  • Permanència de l’objecte: atribució dels objectes, independentment de si són percebuts o no ho són.
  • Imitació: la criatura arriba a imitar conductes complexes.

Nivell lingüístic: després del naixement, el nadó és capaç d’interactuar mitjançant l’expressió emocional (plor i somriure), mitjançant les conductes reflexes, i percebent els estímuls socials.

Podem diferenciar dues etapes en eel desenvolupament fonològic:

  • La prelingüística: des del naixement fins als 12 mesos; la criatura emet sons sense significat.
  • La lingüística: el nadó comença a emetre sons amb significat.
    • Entre els 9 i 12 mesos: la criatura utilitza els protoimperatius i els protodeclaratius.
    • Dels 12 mesos als 24 mesos: és el període hologràfic, en què la criatura emet frases d’una paraula, que no tenen cap funció simbòlica, sinó que estan lligades al context i als objectes que observa.
    • A partir dels 2 anys: l’infant comença a combinar paraules; és el que coneixem com a parla telegràfica.
    • Entorn dels 3 anys: es produeix un augment considerable del vocabulari, emet oracions i frases més complexes.

Material elaborat per Lucía Palmer García, psicòloga.