Competències en la primera infància
És necessari conèixer quines són les competències bàsiques i corresponents a cada etapa educativa per ser capaços de detectar si l’infant segueix un desenvolupament normal o més aviat un desenvolupament patològic amb alteracions.
Amb aquesta intenció, exposarem el contingut sobre el desenvolupament normal de les competències de la persona, emmarcant-lo en els diferents nivells educatius del nostre sistema escolar:
Etapes del desenvolupament | |||
Infància | Adolescència | ||
Primera Infància | Educació Infantil | Educació Primària | Educació Secundària |
0-3 anys | 3-6 anys | 6-12 anys | 12-18 anys |
Primera Infància (0-3 anys)
Nivell motor: la criatura passa, progressivament, de fer moviments reflexos a controlar-los de manera voluntària. Adquireix habilitats motrius pròpies de l’ésser humà, com ara caminar i agafar objectes, entre d’altres.
Nivell cognitiu: d’acord amb Piaget, els assoliments intel·lectuals es desenvolupen a partir de l’activitat sensorial i motora. Els podem agrupar al voltant dels tres aspectes següents
- Evolució dels esquemes: és un procés que fa la criatura seguint sis fases prioritàries:
- Esquemes motors reflexos
- Assimilació dels esquemes
- Primeres conductes voluntàries
- Esquemes d’acció interioritzats
- Representació mental de la seva acció
- Abandonament del tempteig motor
- Permanència de l’objecte: atribució dels objectes, independentment de si són percebuts o no ho són.
- Imitació: la criatura arriba a imitar conductes complexes.
Nivell lingüístic: després del naixement, el nadó és capaç d’interactuar mitjançant l’expressió emocional (plor i somriure), mitjançant les conductes reflexes, i percebent els estímuls socials.
Podem diferenciar dues etapes en eel desenvolupament fonològic:
- La prelingüística: des del naixement fins als 12 mesos; la criatura emet sons sense significat.
- La lingüística: el nadó comença a emetre sons amb significat.
- Entre els 9 i 12 mesos: la criatura utilitza els protoimperatius i els protodeclaratius.
- Dels 12 mesos als 24 mesos: és el període hologràfic, en què la criatura emet frases d’una paraula, que no tenen cap funció simbòlica, sinó que estan lligades al context i als objectes que observa.
- A partir dels 2 anys: l’infant comença a combinar paraules; és el que coneixem com a parla telegràfica.
- Entorn dels 3 anys: es produeix un augment considerable del vocabulari, emet oracions i frases més complexes.
Material elaborat per Lucía Palmer García, psicòloga.