Ciberseguretat per a les famílies. Recursos i bones pràctiques

Ciberseguretat per a les famílies. Recursos i bones pràctiques

logos patrocinadors CyberCamp

CybercampUIB

Ús d’internet i de les xarxes socials

Molts activitats de la vida quotidiana ja les fem a Internet i a les xarxes socials:

  • La gestió de la nostra economia, a través de la banca en línia.
  • La gestió de la mobilitat, tant per afers personals com per negocis.
  • Les relacions personals, mitjançant les xarxes socials.
  • El comerç, a través de les tendes en línia.
  • L´oci, a través dels videojocs i altres entreteniments.

Usuaris de les xarxes socials, al món

  • YouTube, Instagram i TikTok, són les xarxes més utilitzades pels adolescents
  • Més informació

Trànsit a internet en un minut

Què sap la xarxa de jo?

Ús d’internet i de les xarxes: amenaces

Socials

  • Cyberbulling (Ciberassetjament): Accions d’assetjament, amenaces i abusos comesos per adolescents, a través de dispositius electrònics.
  • Sexting (Extorsió sexual): Enviament de missatges de contingut sexual, a través del mòbil.
  • Grooming (Ciberseducció de menors): Identitats falses. Accions comeses per adults, per a guanyar la confiança dels adolescents.

Econòmics

  • Phishing: Suplantació de la identitat, per a obtenir informacions confidencials.
  • Ransomware: Programari maliciós que segresta (encripta) arxius. Per tenir-ne accés posterior, se sol·licita un rescat

Ús d’internet i de les xarxes socials en l’àmbit educatiu: amenaces

  • Informe de l’ONG Plan Internacional (Ciberassetjament): Un 60% dels adolescents han petit ciberassetjament en algun moment.
  • Informe d’Unicef (Extorsió sexual): Un 10% d'adolescents ha rebut propostes sexuals d’adults per internet.
  • Informe de la Fundación FAD Juventud (Ciberseducció de menors): Els casos d’adults contactant amb adolescents han augmentat un 63%
  • Només un terç dels pares posa límits als seus fills en l'ús d'Internet!

Ús d’internet i de les xarxes socials en l’àmbit educatiu: problemes de salut mental

  • Addicció: obsessió que afecta l’estat d’ànim i que causa la necessitat de connectar-se a les xarxes.
  • Depressió: sentiment que el temps que hi dediquen no ha estat productiu.
  • Ansietat: obsessió per agradar els altres que els fa dependre dels seus criteris i comentaris.
  • Síndrome FOMO (Fear Of Missing Out): angoixa provocada per pensar que es perden coses importants si no estan connectats.
  • Minva de l'autoestima: causada per l'exposició constant a actuacions de persones que els semblen millors que ells mateixos.

Ciberassetjament

Sexting

Grooming

Notícies

Ús d’Internet i de les xarxes socials: problemes de salut mental

  • Addicció: Obsessió que afecta l’estat d’ànim, provocant la necessitat de connectar-s’hi.
  • Depressió: Sentiment sobre els temps que hi dediquen, pensant que no ha estat productiu i això provoca buidor.
  • Síndrome FOMO (Fear Of Missing Out): Angoixa provocada per pensar que, si no està connectat, s’està perdent quelcom important.
  • Baixada de l'autoestima: Provocada per l'exposició constant a perfils de persones (influencers) que els semblen millor que un mateix.

Impacte d’Internet i les xarxes socials en l’adolescència

  • Informe UNICEF. Uns tres mil estudiants de les Illes Balears hi han participat.

Compartir l’ús de la tecnologia entre pares i fills

Què fer?

  • Implicar-se amb el creixement dels fills a les xarxes, per tal d´educar-los en el seu ús i ajudar-los a treure´n el màxim profit.
  • Compartir amb els fills els beneficis i els perills de la utilització de la tecnologia.
  • Fer ús de les solucions de programari de control parental..., amb el seu coneixement.

Com fer-ho?

  • S’han de tractar les oportunitats i els riscs en l’ús dels dispositius tecnològics, sense imposar-ne les normes d’ús.   Es tracte de convèncer, no de vèncer.
  • S’ha de pactar el temps de connexió per compartir-lo amb el temps de no connexió. Es tracte de fomentar altres hàbits i jocs.
  • S’ha de ser coherent amb les conductes que es proposen.  Els pares han de fer un ús raonable de la tecnologia. Es tracte de servir d’exemple d’ús raonable.
  • S’ha d’estar atents per detectar qualsevol comportament que pugui ser indici d'addicció. Es tracte de prevenir; sempre és millor que curar.

Visió dels pares sobre la generació alfa: [2011,-]

 

  • Més de la meitat admet que tindran dificultats per relacionar-se amb els seus fills degut als seus alts coneixements dels dispositius digitals.
  • Un de cada quatre creu que els seus fills triaran abans les pantalles que sortir amb els amics o jugar a altres jocs més físics.
  • Tres de cada quatre opina que, ser nadius tecnològics, beneficiarà als seus fills en el futur professional, gràcies a tenir majors habilitats cognitives.
  • Molts d’ells, per seguir el rastre de l'ús que fan els seus fills de les xarxes socials, s‘hi han involucrat, sumant-se a Instagram, a Facebook, a TikTok,...

Ús segur d’internet i de les xarxes socials: prevenció

  • Visitar només llocs HTTPS, així els ciberdelinqüents no poden espiar el trànsit entre el navegador i el servidor web.
  • Instal·lar un antivirus i procurar tenir-lo sempre actualitzat com a mecanisme de defensa principal per a virus i programari maliciós.
  • Usar contrasenyes segures amb combinacions de lletres majúscules i minúscules, caràcters i números.
  • Actualitzar la configuració del navegador per evitar el seguiment i bloquejar les galetes (cookies) i les finestres emergents de tercers.
  • Tenir cura de no publicar informacions de les quals ens podem penedir.
  • Rebutjar comptes de persones desconegudes.
  • Rebutjar d’omplir formularis que prometen premis o doblers només per donar informació personal.
  • Evitar de dedicar totes les hores d’oci a estar davant els dispositius electrònics: pantalles, mòbils, tauletes…

Els pares, davant els ciberjocs

Entre els anys 2022 i 2023, els ciberatacs, a través de videojocs (Roblox, Minecraft, Fortnite, Apex Legends), ha crescut un 57%.

Com actuar?

  • S’ha de considerar l’edat associada a la seva capacitat d’elecció i entrar al seu món, sense aplicar el parer dels d’adults.
  • S’ha de valorar el tipus d’activitat que realitzen. Si s’han de posar límits, fer-ho sense prohibir.
  • S’ha de participar, sense competir, amb els fills i encoratjar-los a que resolguin els seus problemes.
  • S’ha d’aconsellar-los de no interactuar amb desconeguts.

Recursos

Bones pràctiques

Enllaços d'interés

 Més informació

 Data actualització: 17/04/2024