Reescriptures del Mite de Clitemnestra en la Novel·la Anglesa Contemporània
Tipus d'activitat: taller
Aquesta activitat es centra en la figura de Clitemnestra i explora les representacions tant en les fonts clàssiques com en les novel·les contemporànies mitològiques. Mitjançant l'anàlisi de les fonts clàssiques que donen veu a la seva història, es destaquen les complexitats de la condició humana i es demostra que els clàssics continuen sent narratives rellevants.
Objectius
- Familiaritzar els alumnes amb el personatge de Clitemnestra.
- Examinar com les obres clàssiques, com Agamèmnon, d'Esquil; Ifigènia a Àulida, d'Eurípides, i Electra, de Sòfocles, articulen la seva història.
- Investigar com les novel·les contemporànies aborden i reinterpreten la figura de Clitemnestra i analitzar les similituds i diferències amb les seves contraparts clàssiques.
Destinataris
Alumnes de batxillerat
Dates, horari i lloc
Dates i horari: A petició dels centres educatius i segons disponibilitat de la ponent.
- Mes d'octubre del 2024
- Setmana del 7 a l'11
- Setmana del 14 al 18
- Setmana del 21 al 25
- Setmana del 28 al 31
- Mes de novembre del 2024
- Setmana del 11 al 15
- Setmana del 18 al 22
- Setmana del 25 al 29
- Mes de desembre del 2024
- Setmana del 2 al 5
- Setmana del 9 al 13
- Setmana del 16 al 20
- Mes de gener del 2025
- Setmana del 7 al 10
- Setmana del 13 al 17
- Setmana del 20 al 24
- Mes de juny
- Setmana del 2 al 6 de juny
- Setmana del 9 al 13 de juny
- Setmana del 16 al 20 de juny
Lloc: campus universitari, Palma
Continguts
- Lectura i anàlisi de fragments d'obres clàssiques: Odissea, d'Homer; Agamèmnon, d'Esquil; Ifigènia a l'Àulida, d'Eurípides; i Electra, de Sòfocles.
- Anàlisi dels arquetips que defineixen la representació de Clitemnestra a la història de la seva recepció.
- Importància del gènere narratiu en l’articulació de la veu dels personatges.
- Lectura de fragments de novel·les contemporànies que presenten la figura de Clitemnestra.
- Anàlisi de les similituds i diferències entre les representacions clàssiques i contemporànies de Clitemnestra.
- Exploració del potencial renovador del mite clàssic a les reinterpretacions contemporànies del mite de Clitemnestra.
- Explicació de com el gènere novel·lístic es pot entendre com un tercer espai de reconciliació de veus autorials, interpretacions i arquetips de gènere.
Metodologia
Debat inicial. Posa't al límit
- Creus que els individus són capaços de cometre actes extrems segons el context en què es troben?
- Podem empatitzar amb personatges que cometin actes moralment reprensibles, com ara l'assassinat
- Podem entendre les circumstàncies que els varen dur a fer aquestes accions? I si és així, com?
- Creus que la idea de justícia es pot executar en l’àmbit personal, o hauria d'haver-hi un ideal de justícia més elevat?
- Com a lector, com connectes amb un personatge? Què necessites per continuar llegint sobre algú?
Context i explicació
- Context històric: el retorn del mite a la cultura contemporània
- Presentació: Clitemnestra: mite i representacions artístiques
- Context Històric: La Micenes de l’edat del bronze tardana (1200-1150 BCE
- Lectura de fragments i anàlisi: familiarització amb les fonts del mite de Clitemnestra
- Èpica: Homer, the Iliad and the Odyssey
- Tragèdia grega: Èsquil, Agamemnon; Eurípides, Iphigenia in Aulis, i Sòfocles, Electra
- Explicació: La recepció de Clitemnestra: els arquetips que l’han definit
Lectura i debat: «El potencial renovador de la mitologia»
- Lectura. Fragments de les novel·les contemporànies següents: Natalie Haynes, A Thousand Ships (2020), Hannah Lynn’s A Spartan’s Sorrow (2021), Jennifer Saint’s Elektra (2022) and Costanza Casati’s Clytemnestra (2023)
- Debat:
- Com es reescriu la Clitemnestra contemporània?
- Quines similituds o diferències veieu amb les Clitemnestres clàssiques?
- Com s'articula la seva veu? Quin és el paper del gènere narratiu?
- Creieu que està marcada pels arquetips que l’han definit a la història de la seva recepció?
- Podeu empatitzar amb aquest personatge?
- Quines respostes heu variat envers les preguntes inicials?
Reflexió final: «La novel·la com a espai reconciliador i noves tendències literàries»
Ponent
Helena Sánchez Gayoso, Funcionària del cos superior de professors d'ensenyament secundari en l'especialitat d'Anglès. Té els títols de Màster en Estudis Culturals Britànics per la Universitat Autònoma de Madrid i en Formació del Professorat a l'especialitat d'anglès a la Universitat de les Illes Balears, a més d'haver completat cursos especialitzats en literatura anglesa a la Universitat d'Oxford i formació del professorat a la Conselleria d'Educació. La seva experiència inclou l'ensenyament a prestigioses institucions com Eton College. Ha participat activament en conferències i seminaris tant en l'àmbit nacional com internacional. Actualment, està inscrita en un programa de doctorat a la Facultat de Filologia i Filosofia de la UIB. Els seus interessos són l'estudi de la mitologia clàssica i la seva influència a les reescritures contemporànies de mites
Inscripció
- Per sol·licitar aquesta activitat, emplenau el formulari d'inscripció.
- Important: Per motius organitzatius, cada centre educatiu pot demanar un màxim d'una activitat per semestre.
- Activitat gratuïta
Observacions
- Durada: tres hores
- Llengües vehiculars: castellà i anglès (material de lectura)