Narratives romàntiques, inclusió i diversitat en sèries de Netflix
Tipus d'activitat: taller
Descripció
Aquesta activitat se centrarà a analitzar sèries anglòfones postmil·lennistes pensades per a públic adolescent com: Sex Education (2019-2022), Never Have I Ever (2020-2024), Heartstopper (2022-2023), On My Block (2018-2021) i Atypical (2018-2021).
A través de la discussió en grup, el raonament crític i l’ús de la llengua anglesa (llengua vehicular del taller i dels materials utilitzats) el taller cerca donar visibilitat al grau d’Estudis Anglesos i, més específicament, al vessant que explora els Estudis Culturals i Literaris, i incentivar l’ús de l’anglès i l’anàlisi crítica mitjançant activitats motivadores i innovadores per a l’alumnat de secundària. Per a això, es pretén acompanyar l’alumnat en una exploració i reflexió sobre com aquestes sèries desafien normatives romàntiques hegemòniques i proposen relacions afectives basades en el respecte a la diversitat i la igualtat de gènere. Això es durà a terme mitjançant l’anàlisi de fragments de les sèries per fomentar la reflexió cultural i ètica sobre la diversitat en les relacions afectives tal com apareixen reflectides en narratives romàntiques contemporànies.
Objectius
- Introduir el grau d’Estudis Anglesos a l’alumnat de secundària i, més específicament, el vessant relacionat amb els Estudis Culturals i Literaris.
- Mostrar a l’alumnat de secundària com l’anàlisi de sèries contemporànies pot relacionar-se amb temes estudiats al grau d’Estudis Anglesos com la diversitat i la interseccionalitat.
- Millorar la competència lingüística en anglès a través de la discussió i l’anàlisi de fragments de sèries en el seu idioma original.
- Fomentar l’ús de termes i expressions relacionats amb Estudis Culturals i Literaris en el context de les sèries analitzades.
- Promoure el respecte i la valoració de les diverses identitats i experiències afectives en les narratives romàntiques contemporànies.
- Fomentar la comprensió de com les narratives romàntiques poden fer-se servir per explorar i qüestionar constructes socials i culturals.
- Promoure un pensament crític entre l’alumnat de secundària que porti a entendre com les narratives romàntiques poden actuar com a eines per al canvi social i la inclusió.
Destinataris
- Alumnes de 1r de batxillerat
- 25-30 alumnes per grup
Dates, horari i lloc
S’ofereixen 4 sessions del mateix taller
- Dimarts 25 de març, d’11 a 12.30 hores
- Dimarts 1 d’abril, d’11 a 12.30 hores
- Dimarts 8 d’abril, d’11 a 12.30 hores
- Dimarts 15 d’abril, d’11 a 12.30 hores
Lloc d’impartició: Campus de la UIB (Palma)
Continguts
Introducció
- Què són les narratives romàntiques i què ens poden ensenyar?
- Repensar els mites de l’amor romàntic: Sex Education.
- Acceptar la diversitat afectiva i sexual: Atypical i Heartstopper.
- Entendre l’amor en contextos de diversitat cultural: Never Have I Ever.
- Relacions d’amistat i el seu potencial reparador: On My Block.
Sèries que formaran part del taller
- Sex Education (2019-2022): explora diferents orientacions sexuals i relacions afectives, la identitat de gènere, el consentiment i la salut sexual en un entorn educatiu. Aquesta sèrie fomenta l’acceptació i la reflexió sobre la diversitat sexual i afectiva.
- Never Have I Ever (2020-2024): narra l’experiència d’una adolescent indoamericana, i explora la interseccionalitat de la identitat cultural i racial a l’adolescència. La sèrie mostra la complexitat de créixer entre dues cultures i com això afecta les decisions afectives i sexuals de la protagonista.
- Heartstopper (2022-2023): explora la història d’amor entre dos al·lots en un institut anglès i tracta temes com l’homofòbia i l’amistat. La sèrie promou una visió positiva i normalitzadora de les relacions LGBTQ+.
- On My Block (2018-2021): narra l’experiència d’un grup d’adolescents d’ascendència llatina i tracta temes d’identitat, pertinença i superació d’estereotips. Es mostra com l’amor i l’amistat poden ser forces poderoses per al canvi.
- Atypical (2018-2021): relata la vida d’un jove en l’espectre autista a la recerca d’independència i relacions amoroses. Aquesta sèrie augmenta la visibilitat i comprensió de les persones neurodivergents en la societat.
Metodologia
- Visualització i anàlisi crítica de fragments de sèries.
- Discussió guiada.
- Realització de fitxes de treball en grup.
- Exercicis escrits de reflexió individual.
- Realització d’un pòster en grups.
- Presentació oral dels treballs amb posterioritat al taller.
Ponents
- Dra. Cristina Cruz Gutiérrez, professora ajudanta doctora del Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica (Àrea de Filologia Anglesa). Membre del grup de recerca Literatures Anglòfones Contemporànies (LITANGLO).
- Dra. Mariana Ripoll Fonolla, professora ajudanta doctora del Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica (Àrea de Filologia Anglesa). Membre del grup de recerca Literatures Anglòfones Contemporànies (LITANGLO).
Inscripció
- Per sol·licitar aquesta activitat, emplenau el formulari d'inscripció.
- Activitat gratuïta
Observacions
- Durada de l’activitat: 90 minuts
- Llengua vehicular: Anglès (ús del català i el castellà com a llengües de suport a l’aula)
- El taller està vinculat al projecte «Romance for Change: Diversity, Intersectionality and Affective Reparation in Contemporary Romantic Narratives» (PID2021-122249NB-I00).