Narratives romàntiques, inclusió i diversitat en sèries de Netflix

Tipus d'activitat: taller

Descripció

Aquesta activitat se centrarà a analitzar sèries anglòfones postmil·lennistes pensades per a públic adolescent com: Sex Education (2019-2022), Never Have I Ever (2020-2024), Heartstopper (2022-2023), On My Block (2018-2021) i Atypical (2018-2021).

A través de la discussió en grup, el raonament crític i l’ús de la llengua anglesa (llengua vehicular del taller i dels materials utilitzats) el taller cerca donar visibilitat al grau d’Estudis Anglesos i, més específicament, al vessant que explora els Estudis Culturals i Literaris, i incentivar l’ús de l’anglès i l’anàlisi crítica mitjançant activitats motivadores i innovadores per a l’alumnat de secundària. Per a això, es pretén acompanyar l’alumnat en una exploració i reflexió sobre com aquestes sèries desafien normatives romàntiques hegemòniques i proposen relacions afectives basades en el respecte a la diversitat i la igualtat de gènere. Això es durà a terme mitjançant l’anàlisi de fragments de les sèries per fomentar la reflexió cultural i ètica sobre la diversitat en les relacions afectives tal com apareixen reflectides en narratives romàntiques contemporànies.

Objectius

  • Introduir el grau d’Estudis Anglesos a l’alumnat de secundària i, més específicament, el vessant relacionat amb els Estudis Culturals i Literaris.
  • Mostrar a l’alumnat de secundària com l’anàlisi de sèries contemporànies pot relacionar-se amb temes estudiats al grau d’Estudis Anglesos com la diversitat i la interseccionalitat.
  • Millorar la competència lingüística en anglès a través de la discussió i l’anàlisi de fragments de sèries en el seu idioma original.
  • Fomentar l’ús de termes i expressions relacionats amb Estudis Culturals i Literaris en el context de les sèries analitzades.
  • Promoure el respecte i la valoració de les diverses identitats i experiències afectives en les narratives romàntiques contemporànies.
  • Fomentar la comprensió de com les narratives romàntiques poden fer-se servir per explorar i qüestionar constructes socials i culturals.
  • Promoure un pensament crític entre l’alumnat de secundària que porti a entendre com les narratives romàntiques poden actuar com a eines per al canvi social i la inclusió.

Destinataris

  • Alumnes de 1r de batxillerat
  • 25-30 alumnes per grup

Dates, horari i lloc

S’ofereixen 4 sessions del mateix taller

  • Dimarts 25 de març, d’11 a 12.30 hores
  • Dimarts 1 d’abril, d’11 a 12.30 hores
  • Dimarts 8 d’abril, d’11 a 12.30 hores
  • Dimarts 15 d’abril, d’11 a 12.30 hores

Lloc d’impartició: Campus de la UIB (Palma)

Continguts

Introducció

  • Què són les narratives romàntiques i què ens poden ensenyar?
  • Repensar els mites de l’amor romàntic: Sex Education.
  • Acceptar la diversitat afectiva i sexual: Atypical i Heartstopper.
  • Entendre l’amor en contextos de diversitat cultural: Never Have I Ever.
  • Relacions d’amistat i el seu potencial reparador: On My Block.

Sèries que formaran part del taller

  • Sex Education (2019-2022): explora diferents orientacions sexuals i relacions afectives, la identitat de gènere, el consentiment i la salut sexual en un entorn educatiu. Aquesta sèrie fomenta l’acceptació i la reflexió sobre la diversitat sexual i afectiva.
  • Never Have I Ever (2020-2024): narra l’experiència d’una adolescent indoamericana, i explora la interseccionalitat de la identitat cultural i racial a l’adolescència. La sèrie mostra la complexitat de créixer entre dues cultures i com això afecta les decisions afectives i sexuals de la protagonista.
  • Heartstopper (2022-2023): explora la història d’amor entre dos al·lots en un institut anglès i tracta temes com l’homofòbia i l’amistat. La sèrie promou una visió positiva i normalitzadora de les relacions LGBTQ+.
  • On My Block (2018-2021): narra l’experiència d’un grup d’adolescents d’ascendència llatina i tracta temes d’identitat, pertinença i superació d’estereotips. Es mostra com l’amor i l’amistat poden ser forces poderoses per al canvi.
  • Atypical (2018-2021): relata la vida d’un jove en l’espectre autista a la recerca d’independència i relacions amoroses. Aquesta sèrie augmenta la visibilitat i comprensió de les persones neurodivergents en la societat.

Metodologia

  • Visualització i anàlisi crítica de fragments de sèries.
  • Discussió guiada.
  • Realització de fitxes de treball en grup.
  • Exercicis escrits de reflexió individual.
  • Realització d’un pòster en grups.
  • Presentació oral dels treballs amb posterioritat al taller.

Ponents

  • Dra. Cristina Cruz Gutiérrez, professora ajudanta doctora del Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica (Àrea de Filologia Anglesa). Membre del grup de recerca Literatures Anglòfones Contemporànies (LITANGLO).
  • Dra. Mariana Ripoll Fonolla, professora ajudanta doctora del Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica (Àrea de Filologia Anglesa). Membre del grup de recerca Literatures Anglòfones Contemporànies (LITANGLO).

Inscripció

Observacions

  • Durada de l’activitat: 90 minuts
  • Llengua vehicular: Anglès (ús del català i el castellà com a llengües de suport a l’aula)
  • El taller està vinculat al projecte «Romance for Change: Diversity, Intersectionality and Affective Reparation in Contemporary Romantic Narratives» (PID2021-122249NB-I00).