La història antiga en el segle XXI: reptes, descobriments i horitzons

Tipus d'activitat: xerrada/taller

Descripció

L’activitat començarà amb una exposició dels mètodes i tècniques de recerca emprats pels historiadors de l’antiguitat (arqueologia, epigrafia, numismàtica, anàlisi de fonts literàries). S’explicarà, així mateix, com aquestes eines ens han permès avançar en una disciplina que és viva i que integra també innovacions tecnològiques, la qual cosa es pot demostrar a través dels darrers descobriments. Entre d’altres, s’inclouran imatges i explicacions breus dels papirs desxifrats a la Casa dels Papirs d’Herculà, el descobriment i l’estat actual del derelicte de ses Fontanelles, les troballes arqueològiques relacionades amb Tartessos a El Turuñuelo, o les anàlisis de laboratori que llegiren el contingut de la mà d’Irulegi. També s’exposaran breument les línies de treball i els èxits científics del grup de recerca Civitas de la UIB. Finalment, treballarem amb alguna inscripció llatina i moneda a través de rèpliques i imatges, la qual cosa permetrà explicar als estudiants l’existència i la praxi d’aquestes ciències auxiliars.

Objectius

  • Despertar l’interès i la curiositat d’alumnes d’ensenyaments mitjans pel coneixement de la història i, en particular, de la història antiga.
  • Apropar a l’alumnat els mètodes i les tècniques de recerca de la disciplina científica.
  • Transmetre l’impacte de la innovació tecnològica en el procés de reconstrucció històrica.
  • Fomentar l’interès dels estudiants pel coneixement i l’ús adequat de les fonts històriques.
  • Donar a conèixer les ciències auxiliars de la Història (epigrafia i numismàtica) a través d’activitats pràctiques.
  • Divulgar entre les noves generacions els darrers descobriments, així com l’existència i el funcionament dels grups de recerca.

Destinataris

  • Alumnes de 1r i 2n de batxillerat.
  • Nombre màxim d’alumnes: 20-25

Dates, horari i lloc

  • Els divendres al matí, d’octubre a maig. A petició dels centres educatius i segons disponibilitat de la ponent.
  • Lloc: Campus universitari

Continguts

  • Mètodes i tècniques d'investigació històrica:
    • Arqueologia
    • Epigrafia
    • Numismàtica
    • Anàlisi de fonts literàries
  • Innovacions tecnològiques en la historiografia:
    • Tècniques modernes de datació i anàlisi
    • Ús de tecnologies digitals en la investigació històrica
  • Exemples de descobriments recents:
    • Papirs d'Herculà
    • Derelicte de ses Fontantelles
    • Troballes arqueològiques a El Turuñuelo
    • Anàlisi de la mà d'Irulegi
  • Línies de treball i èxits del grup d'investigació Civitas de la UIB:
    • Projectes d'investigació en curs
    • Resultats i contribucions científiques
  • Anàlisi pràctica de fonts històriques:
    • Inscripcions llatines
    • Monedes antigues
    • Ús de rèpliques i imatges per a l'estudi pràctic
  • Últims descobriments en la Història Antiga:
    • Noves interpretacions i troballes
    • Impacte d'aquests descobriments en la comprensió de la història

Metodologia

  • La metodologia que es fa servir en aquesta activitat es basa en una combinació d'exposicions teòriques, demostracions pràctiques i l'ús de recursos visuals. Començarem amb una explicació detallada dels mètodes i les tècniques d'investigació utilitzades pels historiadors de l'antiguitat, com ara l'arqueologia, l'epigrafia, la numismàtica i l'anàlisi de fonts literàries. Aquestes explicacions es complementaran amb exemples concrets i actuals, que il·lustraran com aquestes eines han permès avançar en la disciplina històrica.
  • A continuació, mostrarem com les innovacions tecnològiques han influït en la historiografia moderna, i presentarem descobriments recents. Utilitzarem imatges i explicacions breus per ajudar els estudiants a visualitzar aquests descobriments.
  • També es farà una presentació de les línies de treball i els èxits científics del grup d'investigació Civitas de la Universitat de les Illes Balears, i es mostrarà als estudiants una visió de la recerca actual i de la importància que té.
  • Finalment, realitzarem activitats pràctiques amb inscripcions llatines i monedes antigues mitjançant rèpliques i imatges. Aquesta part pràctica permetrà als estudiants aplicar els coneixements adquirits i entendre la praxi de les ciències auxiliars de la història.
  • Aquesta metodologia cerca no només transmetre coneixements teòrics, sinó també despertar l'interès i la curiositat dels estudiants pel passat, i mostrar-los com la història és una disciplina viva i en evolució constant.

Ponent

Dr. Gabriel Rosselló Calafell, professor ajudant doctor del Departament de Ciències Històriques i Teoria de les Arts de la UIB. Membre del grup de recerca Civitas,

Inscripció

Observacions

  • Durada de l’activitat: 90 minuts
  • Llengua vehicular: català.