Escoltar

Activitats a Mallorca 2019-20

A la carta

Destinataris

  • Estudiants de 2n d’ESO de centres educatius de les Illes Balears
  • El nombre màxim d’alumnes que hi poden participar per cada centre és d'un grup classe, acompanyat dels professors responsables
  • El transport dels equips participants serà a càrrec del seu centre

Dates i lloc de realització

  • De novembre de 2019 a maig de 2020, a petició dels centres educatius i segons la disponibilitat dels membres de PORT-UIB
  • Campus universitari (Palma)

Objectius

  • Acostar els estudis universitaris als estudiants de secundària
  • Donar a conèixer l’oferta acadèmica i les instal·lacions del campus universitari
  • Motivar els alumnes de secundaria perquè continuïn els estudis postobligatoris

Programa

  • Recepció dels participants i xerrada sobre la Universitat
  • Descans
  • Activitats a la carta*
  • Recorregut guiat pels edificis del campus universitari

*Activitats per triar

Les activitats que s'ofereixen són les següents:

  • Viu la prehistòria. Visita guiada al laboratori de Prehistòria. Els participants coneixeran de primera mà com es gestionen els materials arqueològics una vegada que són desenterrats dels jaciments. Els mostraran materials originals de procedències i cronologies diverses. Els assistents aprendran a reconèixer els components de la ceràmica amb una lupa binocular.
  • La prehistòria de la fotografia: instruments i màquines prefotogràfiques. La presentació de la fotografia el 1839 va suposar una revolució en el món de l’art, de la tècnica i de la societat en general. No obstant això, la recerca de la captació i la fixació de la imatge arrenca segles enrere. En aquesta sessió descobrirem els instruments de dibuix i màquines prefotogràfiques que han emprat els artistes des del Renaixement fins al segle XIX, i aprendrem a emprar-los.
  • Fes ballar el teu robot. Els estudiants programaran amb Scratch per aconseguir controlar el moviment, l’àudio i les leds lluminoses d’un robot perquè faci una tasca concreta, per exemple, ballar!
  •  Una activitat de Ciències a triar una d'entre tres opcions:
    • Cromatografia de pigments fotosintètics. La clorofil·la és el pigment que dona el color verd a les plantes i té la funció d’assimilar l’energia solar necessària per realitzar la fotosíntesi. La gran abundància d’aquest pigment fa que la majoria de plantes es vegin de color verd, però quan aquesta es descompon es posa de relleu la presència d’altres pigments importants, com els carotens i les xantofil·les.
    • Els aliments contenen energia. Els aliments són el combustible dels quals aconseguim energia i és possible calcular-ne la quantitat. Aquesta energia emmagatzemada a l’interior de cacauet es transforma en energia calorífica quan entra en combustió. A partir de l’augment de la temperatura de l’aigua per aquesta combustió és possible saber la quantitat d’energia alliberada.
    • Fem una medusa d’ADN! Extracció d’ADN basada en la seva solubilització, mitjançant la ruptura cel·lular per homogeneïtzació, la utilització d’un detergent (SDS) i una elevada força iònica (NaCl).

Observacions:

  • El nombre d'alumnes participants a cada activitat és entre 10 i 16. 
  • Les activitats estan subjectes a la disponibilitat d'espai i monitors.

Inscripció