Famílies amb fills i filles a ESO

Famílies amb fills i filles a ESO

Consells

Estudiar més bé

Sobre l'entorn d'estudi

  • Procura’t un espai físic d'estudi ben definit. Intenta estudiar sempre al mateix lloc, preferiblement ben il·luminat, sense sorolls i lliure d'elements distractors.
  • Mantén allunyat el mòbil, posa’l en silenci o, millor encara, apaga’l.
  • Evita interrupcions innecessàries; posa’t a l’abast tot el que hagis de necessitar: llibres, llapis, bolígraf, subratlladors, etc.
  • Mantén l'ordre en el teu lloc d'estudi i en el teu material (llibretes, etc.).

Gestiona bé el temps

  • El teu cervell necessita temps per processar el que vas aprenent/estudiant.
  • Porta les assignatures al dia. No deixis la feina d'estudi per al final. Fes-ho cada dia i preferiblement a les mateixes hores.
  • bans de posar-te a estudiar, consulta la teva agenda (apunta-l’hi tot, no confiïs en la teva memòria) i planteja’t a tu mateix/a:
    • Definir la tasca: Què he de fer exactament?
    • Establir prioritats: Què és el més urgent/important?
    • Fer descansos. Són importants. Planifica’ls segons les teves necessitats, però tingues en compte algunes recomanacions:
      • Si són molts, més que descansar i ajudar-te a rendir, seran un distractor i el resultat pot ser: He estat molt de temps estudiant i m'ha retut poc.
      • Que no siguin ni gaire llargs ni gaire curts.
      • No facis aturades de forma arbitrària, més val després d'haver acabat les teves tasques amb una determinada assignatura, un tema, etc. No deixis exercicis a mitges.
    • Començar sempre pel més difícil i deixar per al final el que més t'agradi o et resulti més senzill.
    • Ocupar-te només d’una tasca: fer les coses una darrere l'altra t'ajudarà a fer-les més bé i més ràpid.

Per aprendre més i més ràpid

Per estudiar un text, sigui curt o llarg (com un llibre), segueix els passos següents:

  • Fes-ne una lectura ràpida. Llegeix detingudament, subratlla i fes apunts d'allò més important. Si ho subratlles tot, tindràs fulls de colors, però no t'ajudarà a discriminar la informació.
  • Passa a net els apunts i conceptes subratllats.
  • Fes un esquema. Ves-lo modificant a mesura que vagis aprenent.
  • Estudia el que s'ha treballat.
  • No memoritzis, connecta conceptes.
  • L'endemà, repassa el que has estudiat.

A més, et pot ajudar

  • Explicar el que estàs estudiant a algú. Formar petits grups de treball amb els companys per comentar/repassar/resoldre dubtes, us resultarà útil a tots.
  • Convertir l'estudi en una cosa divertida: fes targetes amb preguntes i les que responguis malament col·loca-les en un munt diferent. Pots fer-ho sol/a o en grup.
  • Cercar aplicacions reals al que estàs estudiant.
  • Utilitzar Internet, però fent-ho bé: consulta pàgines sobre el que estàs estudiant, però que siguin serioses. Fuig del «Racó del gandul» i pàgines similars. I alerta!, recorda que Internet és una eina, no et distreguis.
  • Aprendre amb les teves paraules, però aprofitar-ho per aprendre nou vocabulari.
  • Escriure a mà i llegir d'un text escrit en paper.             

Altres consells

  • Estableix rutines
  • A classe, procura mantenir l'atenció.
  • Si no entens alguna cosa o et sorgeixen dubtes, pregunta.
  • Abans d'estudiar fes unes quantes respiracions profundes.
  • Cerca una motivació per a l'estudi. El simple fet d'adquirir nous coneixements, ja és una motivació. A més, pots marcar-te altres motius pels quals vols estudiar: aprovar l'examen, un viatge, un concert... Tu, per a què estudies?
  • Si tens problemes de concentració, no t'hi obsessionis i passa a l'acció.
  • Sigues persistent.
  •  Porta també una vida ordenada pel que fa al son i l'alimentació. Fes exercici.
  •  Si els resultats no són els que esperes, no et desanimis, en tot cas, revisa i identifica en què has fallat i posa-hi remei.
  • Evita les substàncies estimulants, perquè pareix que creen un estat d'atenció, però realment creen tensió.
  • Aprèn a gaudir de tot el que facis.

Material elaborat per la doctora Carmen Borràs Sansaloni, professora titular d'universitat del Departament de Psicologia de la UIB.

Preparar i realitzar els exàmens

Durant el curs

  • Estudi actiu.
  • Treball continu, preparació des del principi de curs i al llarg de tot el curs. No s’ha d’esperar al final.
  • S’ha de confeccionar un esquema o quadre sinòptic de cada tema. Aquests quadres serviran per al repàs i per estructurar un esquema mental molt útil en el moment de l’examen.
  • Autoavaluació al llarg del curs.
  • Cal repassar els materials al llarg del curs: a més repàs, més retenció.

Abans dels exàmens i mentre es preparen

  • Planificau les matèries de què us heu d’examinar segons el volum, com també els treballs i altres activitats relacionades.
  • Comprovau que realment disposau del total de continguts que han de treballar-se (apunts, documents, etc.).
  • Informau-vos directament amb el professorat dels continguts objecte d’examen, com també del tipus d’examen o prova que realitzarà (examen tipus test, preguntes per desenvolupar, anàlisi de casos, etc.).
  • Resoleu els possibles dubtes amb prou antelació, és aconsellable fer ús de les tutories.
  • Plantejau-vos preguntes possibles i contestau-les.Revisau exàmens dels anys anteriors.

Just abans de l’examen

  • Dormiu prou la nit abans de l’examen.
  • Assegurau-vos bé del dia, hora i aula.
  • Arribau amb temps suficient a l’examen.
  • Heu d’haver descansat les hores necessàries i no heu d’haver pres begudes excitants.
  • Si es tracta d’una persona tendent al nerviosisme, és millor evitar contrastar amb altres què sap i què no en els moments previs a l’examen. Cal evitar els companys nerviosos i mirar els apunts dels altres.

En el moment de l'examen

  • Feu una primera lectura general de totes les preguntes.
  • Llegiu bé les preguntes i no us precipiteu en la resposta.
  • Organitzau mentalment o per mitjà d'un esquema les respostes.
  • Controlau bé el temps.
  • Teniu en compte el sistema de puntuació especificat a la prova.
  • No us entretingueu excessivament en una pregunta.
  • Contestau el que realment es demana i no ompliu de «palla».
  • Teniu cura de la redacció, la cal·ligrafia i també l’ortografia.
  • Si és una prova objectiva, teniu molt present el sistema de puntuació. Si s’ha contestat una pregunta i posteriorment es tenen dubtes respecte a la resposta elegida, però no s’està molt segur de la resposta correcta, és millor no modificar-la.
  • Repassau l'examen abans de lliurar-lo.

Material elaborat pel Programa d'Assessorament Psicològic i Educatiu (PROAP-UIB)

Consells saludables